Wil je zelf leren zweefvliegen?
Of heb je al ervaring en zoek je een club?
Op deze pagina lees je alles over wat het inhoudt om zelf te zweefvliegen bij de ELZC. Daarnaast vind je hier ook hoe je lid wordt van onze vereniging. Gebruik het menu rechts om makkelijk naar het gewenste onderwerp te gaan.
Lid van de ELZC
Om te kunnen zweefvliegen bij de ELZC, moet je lid zijn van de vereniging. De ELZC biedt haar leden alles dat nodig is om te kunnen zweefvliegen. Onze moderne vloot staat ter beschikking voor ieder lid en voor ieder doeleinde, van opleiding tot overland vliegen.
De vliegopleiding wordt gegeven door onze eigen instructeurs en is voor alle leden beschikbaar. Je betaalt hier niet extra voor. Dit geldt voor zowel praktijk- als theorielessen. Ook wanneer je je brevet hebt, geven onze instructeurs graag begeleiding bij bijvoorbeeld wedstrijd vliegen.
Naast zweefvliegen biedt onze vereniging veel gezelligheid. Na een vliegdag blijven leden, van jong tot oud, nog voor drankje in de bar. In de zomerperiode wordt er vaak gebruik gemaakt van de camping. Ook houden we ieder jaar een zomerkamp, op eigen veld of op een veld ergens anders in Europa.
Voorwaarden
Aan het zweefvliegen is een aantal eisen verbonden:
-
Leeftijd: minimaal 14 jaar
-
Lengte: maximaal 1.95 m
-
Gewicht: maximaal 100 kg
Je dient ook lid te zijn van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), de overkoepelende nationale organisatie. Via de KNVvL ben je WA-verzekerd voor alle zweefvlieg gerelateerde activiteiten. Meer informatie: https://www.knvvl.nl/.
Daarnaast dien je, wanneer je solo gaat vliegen, een LAPL medisch certificaat te hebben. Hiervoor moet je een vlieg medische keuring ondergaan. De eisen hiervoor zijn niet heel streng, de meeste mensen komen door deze keuring. Een bril of contactlenzen zijn meestal geen probleem. Meer informatie: https://www.ilent.nl/onderwerpen/piloten/medisch-certificaat.
Kosten
Zweefvliegen is geen dure sport! De jaarlijkse kosten zijn opgebouwd uit de contributie van de ELZC en de contributie van de KNVvL. Daarnaast zijn er nog eenmalige of variabele kosten.
De contributie van de ELZC is inclusief €400 korting in de vorm van een werkurenregeling. Hierbij wordt er van je verwacht dat je gedurende het jaar, maar vooral in de wintermaanden, 40 uur meewerkt aan het onderhoud van de vloot, het veld en de gebouwen. Met de hulp van onze eigen leden houden we de contributie laag.
Een junior lid is op 1 januari jonger dan 18 jaar, een senior lid is op 1 januari 18 jaar of ouder. Een student lid is een senior lid dat studeert.
Jaarlijkse kosten 2020
*De ELZC vraagt van alle leden een bijdrage in de vorm van een renteloze lening om investeringen ten behoeve van het vlootplan mogelijk te maken. Deze bijdrage wordt geïnd wanneer je lid wordt en retour gestort wanneer je je lidmaatschap beëindigd.
Lid worden
Heb je interesse om lid van de ELZC te worden? Neem dan contact op met onze ledencommissie. Dit kan door het invullen van het inschrijfformulier. De ledencommissie nodigt je vervolgens uit voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding bij de ELZC. Tijdens dit gesprek worden diverse facetten van het zweefvliegen besproken. Als je lid wordt volgt er een introductiecursus en krijg je een aanspreekpunt toegewezen. Tegelijkertijd start jouw opleiding, dat wil zeggen dat je les krijgt van ervaren en gecertificeerde instructeurs. De opleidingskosten zijn volledig opgenomen in de jaarlijkse contributie.
De ledencommissie
De ELZC is een gezellige zweefvliegclub waar jong en oud zich mengt, en waar hechte vriendschappen ontstaan. Buiten de reguliere weekenden waar wij als club ’s avonds in onze bar proosten op een geslaagde vliegdag, organiseren wij ook regelmatig activiteiten op óf buiten ons terrein, of organiseren wij vliegkampen in het buitenland. Daarom willen wij als ledencommissie ervoor zorgen dat onze club een gezellige en veilige omgeving is en blijft, en dat iedereen zich thuis voelt. Mocht je lid worden, dan zal je merken dat je meteen wordt opgenomen in onze vereniging en snel met alle facetten van onze club bekend wordt. Leden vormen de kern van de vereniging. Daarom zijn we actief bezig met niet alleen onze huidige leden, maar ook met onze toekomstige leden zoals jij!
Iets voor jou?! Vul dan onderstaand aanmeldformulier in. Wij zullen vervolgens contact met jou opnemen. Heb je nog vragen aan ons voordat je deze stap wilt zetten? Begrijpelijk en geen probleem! Via leden@elzc.nl staan wij open voor al jouw vragen.
Zweefvliegopleiding
De zweefvliegopleiding is ingericht om je op te leiden tot de bevoegdheid LAPL(S) / SPL, de vliegbrevetten om écht zelf een zweefvliegtuig te mogen vliegen. De opleiding bestaat uit drie praktijk delen en een theorie deel. De praktijk delen zijn opeenvolgend:
-
Elementaire vliegopleiding (EVO)
-
Voortgezette vliegopleiding 1 (VVO1)
-
Voortgezette vliegopleiding 2 (VVO2)
Verloop van de vliegopleiding
Je begint je vliegopleiding met de EVO. Tijdens dit deel vlieg je als leerling in een opleidingstweezitter met een instructeur achterin. De instructeur heeft vanuit achter ook volledige controle over het vliegtuig. Dit heet ook wel Dubbele Besturing Onderricht (DBO). Je oefent eerst rechtuit vliegen en bochten maken. Iedere vlucht leer je steeds meer en uiteindelijk ga je ook zelf de lierstart vliegen en zelf landen. Wanneer je alle vaardigheden goed beheerst, mag je voor het eerst solo vliegen. De eerste keer het vliegtuig zelf vliegen zonder instructeur achterin is een spannende en geweldige ervaring om nooit te vergeten! Met je eerste solovluchten is de EVO afgerond en ben je een ‘solist’.
Hierna ga je verder met de VVO1. Tijdens dit deel ga je meer voortgezette vlieghandelingen oefenen. Dit doe je solo, maar je zult ook nog regelmatig met een instructeur op de tweezitter vliegen. Met de instructeur leer je nieuwe handelingen, waarna je die weer solo gaat oefenen. Tijdens deze fase begin je ook met het leren van de theorie.
Wanneer je het zweefvliegtuig goed genoeg beheerst volgens de VVO1 en je ruime kennis van de theorie hebt, ga je verder met de VVO2. Het einde van je opleiding komt al langzaam in zicht. Dit deel is voornamelijk gericht op het uitvoeren van een overlandvlucht. Dit is een vlucht waarbij je een route buiten het bereik van je thuisvliegveld gaat vliegen. Intussen ga je ook je theorie-examen afleggen, je hebt namelijk je theoriecertificaat nodig om je praktijkexamen aan te vragen.
Wanneer je uiteindelijk je theorie en je eerste overlandvlucht binnen hebt, mag je praktijkexamen gaan doen. Je moet hiervoor minimaal 16 jaar oud zijn. Het examen wordt in een paar vluchten afgenomen door examinatoren. Als je hiervoor geslaagd bent, heb je je vliegbrevet op zak! Vanaf nu mag je écht volledig zelf een zweefvliegtuig vliegen.
Duur van de vliegopleiding
Hoelang de gehele vliegopleiding duurt, van de eerste vlucht tot aan het brevet, is sterk van de vlieger zelf afhankelijk. De een pikt het vliegen sneller op dan de ander. Een andere factor, misschien nog wel belangrijker, is hoe vaak en hoe regelmatig een vlieger komt vliegen. Wanneer je wekelijks een dag aanwezig bent, boek je meer progressie dan wanneer je eens in de maand een weekend aanwezig bent.
De theorieopleiding
Tijdens de EVO krijg je een boekje met wat basistheorie, waarvan een deel gericht is op zweefvliegen zelf en een deel gaat over het verloop van zweefvliegactiviteiten op het veld. Tijdens de VVO delen ben je bezig met de ‘echte’ theorie, waarin je uiteindelijk een examen moet afleggen. Deze theorie is digitaal beschikbaar en leer je voornamelijk door zelfstudie. Tijdens de wintermaanden houden onze instructeurs theoriecursussen, waarbij de verschillende vakken tijdens verschillende lessen behandeld worden. Ook tijdens het vliegen komen instructeurs nog wel eens terug op de theorie. De theorieopleiding bestaat uit de volgende negen vakken:
-
Luchtvaartwetgeving
-
Menselijke prestaties en beperkingen
-
Meteorologie
-
Communicatie
-
Beginselen van het zweefvliegen (aerodynamica)
-
Operationele procedures
-
Vliegprestaties en vluchtplanning
-
Algemene kennis van het zweefvliegtuig
-
Navigatie
Na het brevet
Wanneer je je vliegbrevet hebt, mag je volledig zelfstandig vliegen. Maar je ontwikkeling als zweefvlieger houdt hier niet op. Je kunt nu zelf bepalen hoe je je ervaring gaat uitbreiden.
Tijdens je opleiding heb je een eerste overlandvluchtje gemaakt. Nu kun je ervoor kiezen overlandvliegen door te zetten en meer ervaring hierin op te doen. Je plant een opdracht die je wilt vliegen en kiest het luchtruim zodra de eerste mooie cumuli beginnen te ontwikkelen. Eenmaal in de lucht, cirkel je onder een cumulus in de thermiek omhoog tot boven de 2000m. Daarna zweef je rechtuit om de kilometers van je route af te leggen. Zo vlieg je urenlang over afwisselend terrein en leg je, als gevorderd overlandvlieger, soms wel honderden kilometers af voordat je tegen de avond weer op je thuisveld landt. Zwakt de thermiek eerder af dan je had gepland, dan haal je misschien je thuisveld niet. In dat geval land je veilig in akker en komen een paar clubgenoten jou en het vliegtuig ophalen. Als je gevorderd bent en meer uitdaging zoekt, kun je ook gaan wedstrijdvliegen. Hierbij gaat het erom een gegeven opdracht zo snel mogelijk te vliegen. Dit komt neer op de prestatie van jou als vlieger, tegenover die van andere deelnemers.
Houd je niet zo van lang vliegen, maar zoek je een goede kick? Dan kun je ervoor kiezen om aerobatics te vliegen, ook bekend als kunstvliegen. Hierbij vlieg je verschillende figuren als loopings en stall-turns. Hiervoor heb je een uiterst goede controle over het vliegtuig nodig. Daarom moet je voor aerobatics ook een bevoegd verklaring hebben. Deze haal je door een cursus te volgen, bestaande uit theorie en praktijklessen. Als je hier een hoger niveau in bereikt, zijn er ook aerobatics wedstrijden om je prestaties op te nemen tegen anderen.